Crashes, zo kan het zijn geweest……

 

Zij kwamen bij dag en zij kwamen bij nacht op vleugels der vrijheid. Met honderden vlogen ze naar hun doelen in Duitsland en in bezet gebied. Jonge mannen, grotendeels tussen 19 en 25 jaar. Die middag voor de start hadden ze bij de briefing gehoord wat het doel die nacht zou zijn. Soms ver weg, diep in Duitsland, of nog verder. Maar ook dichterbij, doelen  in het Ruhrgebied. Maar welke doelen  ook, hun vlucht zou altijd getekend worden door spanning en angst.

De start….

Houden we dat volle motorvermogen om het grote gewicht op tijd van de grond te krijgen? Hoe is het weer onderweg en boven ons doel ?  Wat werd verteld tijdens de briefing over het doel, de vijandelijke  jagers en de luchtafweer? Over escape en evasion op de grond nadat ze hun vliegtuig hadden moeten verlaten?Als ze hun bommen hadden afgegooid, zouden ze dan veilig Engeland weer bereiken en wat, als de thuisbasis in dichte mist was gehuld, zoals zo vaak voorkwam ….

Vragen, zo veel vragen en onzekerheden …..

Maar met de bravoure die bij de leeftijd hoorde, werden de problemen lachend opzij gezet. Uiterlijk vertoon, want je liet je angst niet aan je collega’s merken…Gespannen waren ze allemaal,  bang waren de meesten.Steeds sneller rolt het gevaarte naar het punt waarop de vlieger het stuurwiel naar zich toe kan trekken.

Het is 22.44 uur op de vliegbasis bij Grimsby. Gelukkig…. Ze zijn los en  zwaaiend in de roerige lucht die hun voorganger na zijn start achter zich liet, klimmen ze traag omhoog met hun zware last, vormen zich in de formatie en ver boven de Noordzee zijn ze met hun dodelijke lading eindelijk op weg naar hun doel. 

Het is de nacht van 2 op 3 September 1942. De Vickers Wellingtonbommenwerper nr. Z-1466 van 142  Bombersquadron, is nu , precies 64 jaar geleden, op weg naar Duitsland en het doel is Karlsruhe.  De bemanning aan boord bestaat uit jonge onderofficieren. Piloot is Flight Sergeant Harold Heath, Royal Canadian Air Force, waarnemer Sergeant Dennis Alford, radio operator en airgunner  Flight Sergeant Chipman Fraser, Royal Canadian Air Force en twee airgunners Sergeant Charles Eric Hagan en Sergeant Herbert Hill.

Ver weg zien ze de vegende  stralen van de zoeklichten langs de horizon glijden. Nog even en ze zullen ze van heel dichtbij zien…  De staartschutter zit in een uiterst kleine ruimte achter zijn twee mitrailleurs en kijkt in de peilloos diepe afgrond  Op deze hoogte hoopt hij vijandelijke jagers onder vuur te krijgen, zolang het er maar één tegelijk is… Jagers zijn moeilijk te zien, terwijl de twee gloeiende uitlaten van de eigen motoren voor hen een makkelijker doelwit zijn. Zijn plaats is verre van prettig. Achter een stalen deur is hij in zijn kleine ruimte afgesneden van direct contact met zijn crew. Hij heeft het koud, want in 1942 was de crewverwarming nog zeer matig en nauwelijks voldoende om de temperatuur van veertig graden onder nul te overwinnen.  Ver voor de plaats waar de formatieleider vliegt, zien ze tussen de zoeklichtstralen de korte lichtflitsen van de eerste granaten die exploderen. Allen weten dat granaatscherven  uit de zwarte pluimwolkjes van de Duitse kanonnen  dood en verderf zaaien. … .

Ze vliegen boven Holland en het ontvangst comité is klaar!       

Een golf van granaten komt hen tegemoet. De eerste scherven vliegen met harde klappen tegen het toestel. Sommigen slaan door de dunne aluminium huid. De kist wordt nu onophoudelijk door de vele ontploffingen rondom, heen en weer geslingerd en de drang om uit dit inferno te komen en weg te duiken naar veilige hoogte is groot, maar onverstoorbaar leidt de bommenrichter het toestel met de zware last naar het doel toe. De bomluiken zijn nu open. “Nog één minuut” schreeuwt hij en de langste minuut van hun leven breekt aan. Gespannen kijken  vlieger en bommenrichter op hun instrumenten, de anderen kijken naar buiten, klaar om te schieten. Daar is het verlossende “bommen los” en een schreeuw van ontspanning klinkt luid over de herrie heen. Het vliegtuig schiet met een ruk omhoog,  plotseling verlost van de zware bommenlast.   

Naar huis! Met een zichtbaar opgeluchte bemanning wordt de terugvlucht  aanvaard. We zullen nooit weten wat de reden  van het neerstorten van de Wellington was. Was het een Duitse nachtjager die plotseling van achteren met grote snelheid  neer duikt op de langzaam vliegende bommenwerper?  De schreeuw van de rugschutter: “Enemy fighter, 4 o’clock high”, en onmiddellijk begint te schieten, ook de staartschutter heeft hem in het oog en een kakofonie van herrie van de 4 mitrailleurs in de ongeïsoleerde romp doen de vreugde van de terugvlucht vergeten en de stank van cordiet hangt door het hele vliegtuig. De lichtspoormunitie  van beide toestellen laat duidelijk zien dat er goed wordt gericht, alleen het kaliber van de Duitse kanonnen is groter, het zijn ontploffende granaten die nu door de vleugel van de Wellington slaan, op weg naar een van de motoren, waar de naar buiten gutsende brandende benzine de romp macaber verlicht. Tevergeefs trachten de vliegers  de motorbrand te blussen. De nachtjager laat zijn prooi nu niet meer los en terwijl de Wellington  onbestuurbaar is geworden , slaat een reeks granaatinslagen de laatste  overlevingskans uit het machteloze toestel dat nu steeds sneller naar beneden tolt. Mogelijk heeft de commandant zijn mannen nog toegeschreeuwd het wrak te verlaten. Misschien waren ze te zwaar gewond of al dood. Geen bemanningslid heeft een kans gehad…. Of was het Duitse afweergeschut dat de doodsteek betekende voor de Engelse vliegers? We weten het niet….. 

Op die 3e september in 1942 kwamen ze neer, in het veld langs de Brugweg hier 275 meter vandaan. Allen dood. Wat waren hun laatste gedachten, met de dood voor ogen? Ze wilden zo graag leven….  Vijf jonge levens, zo veel ouders, gezinsleden en vrienden zouden vergeefs op hen wachten. Dat ze werden vermist, zouden ze al snel horen, maar het zou zo lang duren voordat ze het verschrikkelijke nieuws van hun dood zouden ervaren. Wat zijn wij toch veel  aan hen verplicht. Vergeten mogen we nooit dat al die jonge levens  ook voor onze vrijheid zijn gevallen! Laat het verleden tot onze verbeelding spreken. Laten we luisteren naar hen die het hebben meegemaakt en wat de oorlog met hen heeft gedaan. Vertel het voort aan de jeugd, aan onze kindskinderen en de generaties na ons, opdat men weet hoe het was en om de helden uit die oorlog nooit te vergeten. 

Zo velen kwamen op vleugels der vrijheid, maar zo velen vielen bij dag en bij nacht…. 

Lt.Kol. KLu (b.d.) Martin J.N.A. Babeliowsky  Toespraak in de Abdijkerk van Lilbosch op 3-9-2006  

Inmiddels is duidelijk wat de oorzaak van de crash was:  De RAF Vickers Wellington werd neergeschoten door een Duitse jachtpiloot, Feldwebel Heinz Oloff.  Stichting “ Op Vleugels der Vrijheid”

 

 

De crashes van de geallieerde strijdkrachten in WO II in de gemeente Echt-Susteren. 

102 Sqn.   RAF Armstrong Whitworth Whitley T4233DY-K

 

Crashdatum;         01-07-1941  om 1.19 uur  s’nachts 

Crashplaats;         Maria-Hoop , ten zuiden van de Annendaalderweg, ten oosten van Maria-Hoop.

                            Crashed 0119 near Diergaarde (Limburg) 12 km SSW of   Roermond, Holland.  

Vertrek;                22.58 uur vanuit Topcliffe. 

Beoogd doel;       Duisburg  

Crash-oorzaak;     Neergeschoten door Hptm.Werner Streib. Hij behaalde deze (zijn 14e)  luchtoverwinning met behulp van radio-instructies van Lt. Knickmeier, een Jägerleitoffizier in de commandopost  8C bij Meijel. 

Crew;                     5 personen, allemaal KIA en begraven op de Militaire Oorlogsbegraafplaats Jonkerbos te Nijmegen.         

                                         

                                   James Bruckshaw ;

                                   rang sergeant , leeftijd 20 jaar, Royal Air force volunteer reserve,

                                   Nationaliteit United Kingdom. Hij was pilot tijdens de vlucht.

 

                                   Frank Gerald Coulby;

                                   rang sergeant, leeftijd onbekend, Royal Air force volunteer reserve,                       

                                   Nationaliteit United Kingdom.Hij was observer tijdens de vlucht.

 

                                  John Cruikshanks Newlands;

                                   rang sergeant, leeftijd 28 jaar, Royal Air force volunteer reserve,   

                                   Nationaliteit United Kingdom. Hij was wireless operator/ airgunner tijdens de vlucht.

 

                                   Arthur Leslie Pullen;

                                   rang flying officer, leeftijd onbekend,  Royal Air Force volunteer reserve, 

                                   Nationaliteit United Kingdom.  Hij was pilot tijdens de vlucht.                                                                                     

                                                                                                                                                                      

                                   Donald Sills;

                                   rang sergeant, leeftijd 22 jaar, Royal Air Force volunteer reserve,

                                   Nationality United Kingdom. Hij was wireless operator/ airgunner tijdens de vlucht. 

 

 

142 Sqn. RAF Vickers Wellington IV   Z1466 QT-L 

 

Crashdatum;                    3-9-1942  om 1.20 uur s‘nachts  

Crashplaats;                     250 meter bij Abdij Lilbosch  vandaan in het veld langs de Brugweg, tegenover het  Asielzoekerscentrum.                            

Vertrek;                            22.44 uur  op 2-9-1942   vanuit Grimsby                             

Beoogd doel;                   Karlsruhe 

Crash-oorzaak;               Neergeschoten door Fw. Heinz Oloff .  Het was zijn 2e luchtoverwinning. 

Crew;                                5 personen, allemaal KIA , heel jonge bemanning  en begraven op de Militaire Oorlogsbegraafplaats Jonkerbos  te Nijmegen.

 

                                          Dennis  Alford;

                                          rang sergeant, leeftijd 20 jaar, Royal Air Force volunteer reserve,

                                          Nationaliteit United Kingdom.  Hij was observor tijdens de vlucht. 

 

                                          Chipman C.D.  Fraser;

                                          rang flight sergeant, leeftijd 22 jaar, Royal Canadian Air Force

                                          Nationaliteit Canadian.  Hij was wireless operator en airgunner tijdens de vlucht.

 

                                          Charles E. Hagan;

                                          rang sergeant, leeftijd 21 jaar,  Royal Air Force volunteer reserve,

                                          Nationaliteit  United Kingdom.  Hij was airgunner tijdens de vlucht.

 

                                          Harold E. Heath;

                                          rang flight sergeant, leeftijd 19 jaar, Royal Canadian Air Force,

                                          Nationaliteit Canadian. Hij was pilot tijdens de vlucht.

                                                                                                              

                                          Herbert B. Hill;

                                          rang sergeant, leeftijd 19 jaar, Royal Air Force volunteer reserve,

                                          Nationaliteit United Kingdom. Hij was observor tijdens de vlucht. 

 

7 Sqn.    RAF Short Stirling  W7630  MG-M

  

Crashdatum;                     10-9-1942 om 23.15 uur  s‘nachts  

Crashplaats;                      ongeveer 75 mtr. naast Abdij  Lilbosch  in moerassig weiland.  

Vertrek;                              20.13 uur op 10-9-1942 vanuit Oakington.                            

Beoogd doel;                    Dusseldorf,op weg er naartoe gecrasht  

Crashoorzaak;                  Neergeschoten door Hptm.Wandam. 

Crew ;                                 8 personen waarvan;

                                           2 personen KIA en begraven op de  Militaire oorlogsbegraafplaats  Jonkerbos te  Nijmegen. 

                                           4 personen MIA

                                           1 persoon POW

                                           1 persoon EVS en in 1943  alsnog KIA boven Luxemburg                            

 

                                             Leslie R.  Barr; KIA                                                             

                                             rang flight lieutenant DFC & Bar, leeftijd 28 jaar, Royal Air force,

                                             Nationaliteit United Kingdom.  Hij was pilot tijdens de vlucht.

 

                                             Ernest R.M. Runnacles; KIA

                                             rang pilot officer, leeftijd 28 jaar, Royal Air Force volunteer,

                                             Nationaliteit United Kingdom en Argentina. Hij was observer tijdens de vlucht.

 

                                             Irwin D. Fountain; MIA

                                             rang pilot officer, leeftijd 27 jaar, Royal Canadian Air Force,

                                             Nationaliteit Canadian. Hij was second pilot tijdens de vlucht.

 

                                            John Greenwood; MIA

                                            rang sergeant, leeftijd 19 jaar, Royal Air Force volunteer reserve,

                                            Nationaliteit  United kingdom. Hij was wireless operator en airgunner tijdens de vlucht.                          

  

                                            Peter B.P. Price; MIA

                                            rang sergeant, leeftijd 34 jaar,  Royal Air Force volunteer reserve,

                                            Nationaliteit United Kingdom.  Hij was wireless operator en airgunner tijdens de vlucht.

                                                 

                                            Eric H. Cook; POW

                                            rang pilot officer, leeftijd 24 jaar, Royal Air Force,

                                            Nationaliteit United Kingdom. Hij was wireless operator tijdens de vlucht.

 

                                            Philip G. Freberg; EVS

                                            rang pilot officer DFC, leeftijd 27 jaar,  Royal Canadian Air Force

                                            Nationaliteit Canadian. Hij was observer tijdens de vlucht. 

 

 

Sqn. 385 BG, 550 BS USAF B 17-35-VE  42-5913 ;Q Shack Bunny

 

Crashdatum;                     20-10-1943 om 14.30 uur 

Crashplaats;                      Slek ,in de achtertuin van de huizen Slekkerstraat 29 t/m 33 , ten westen  van de Roterweg.                                             

Vertrek;                              8.28 uur Great Ashfield  

Doel;                                  Duren 

Crash-oorzaak;                 In bad mechanical shape bij  vertrek, beschoten boven Frankrijk en noodlanding gemaakt in Slek.                                            

Crew;                                 10 personen, nationaliteit USA, waarvan 9 POW,  1 EVS,  werd op 25-1-1944 in Parijs alsnog POW                                        

                                            

                                            Fred   Browning  T / Sgt  ; POW  Left Waist Gunner   

                                            David E. Carr  S / Sgt; POW   Tail Gunner 

                                            William G. Cokins T / Sgt; POW    Radio Operator   age 28                      

                                           John S. Durakov First Lieutenant;  POW    Navigator       

                                           Lyle V.  Fryer  First Lieutenant;  POW  Pilot                                            

                                           George A. Good  S / Sgt ; POW   Ball Turret Gunner 

                                           Chester A. Lisiewski  S / Sgt ;EVS  Top Turret Gunner    age 23    

                                           Clifford G. Mc.Ilveen   POW  Co-Pilot   Second Lieutenant 

                                           Joseph F.   Pittman  T / Sgt; POW    Right Waist Gunner 

                                           Edwin D.  Rinkenberger POW  Bombardier        Second Lieutenant              

 

 

424 sqn. RCAF Handley Page Halifax Mk.III MZ376 QB-K

 

Crash datum;                   01-11-1944 om 20.40 uur 

Crash plaats;                   ’t Leen / noord-oost van het Kranenbroek / Zwarte Berg  St.Joost , ongeveer 750 meter noord-oost van midden waterplas Kranenbroek, op driesprong  gemeente Echt-Susteren.                                            

Vertrek;                            16.54 uur Skipton-on-Swale   

Doel;                                 Oberhausen   

Crashoorzaak;                 Neergeschoten door Oblt.Hager 

Crew ;                               7 personen, allemaal KIA en begraven op de Militaire Oorlogsbegraafplaats te  Nederweert.

                                           De bemanning bestond uit  3 nationaliteiten:  Canadees-Brits-Amerikaans.                                           

                                                          

                                             Avroy Jacobs;

                                             rang pilot officer, leeftijd 21 jaar, Royal Canadian Air Force,

                                             Nationaliteit Canadian, Hij was piloot tijdens de vlucht.                                                                 

              

                                            James Fraser;

                                            rang flying officer, leeftijd 34 jaar, Royal Canadian Air Force,

                                            Nationaliteit Canadian, Hij was navigator tijdens de  vlucht.

 

                                            William J.C. Gibson;

                                            rang pilot officer, leeftijd 20 jaar, Royal Canadian Air Force,

                                            Nationaliteit Canadian, Hij was airbomber tijdens de vlucht.

 

                                            Gordon E. Vernon;

                                            rang sergeant, leeftijd 28 jaar, Royal Air Force volunteer reserve,

                                            Nationaliteit United Kingdom, Hij was flight engineer tijdens de vlucht. 

 

                                             W. Yunsko,

                                             rang pilot officer, leeftijd 20 jaar,  Royal Canadian Air Force,

                                             Nationaliteit Canadian, Hij was airgunner tijdens de vlucht.                                   

                                          

                                             Robert  J. Kay;

                                             rang pilot officer, leeftijd 20 jaar,  Royal Canadian Airforce,

                                             Nationaliteit Canadian, Hij was gedurende de vlucht wireless operator. 

                                             

                                             H.W. Botterill;

                                             rang flight sergeant, leeftijd 21 jaar,  Royal Canadian Airforce

                                             Nationaliteit  American. Hij was airgunner gedurende de vlucht.

 

440 Sqn.   RCAF Hawker Typhoon Mk. IB MN 475

  

 

Crash datum;                  18-11-1944  om 16.10 uur 

Crash plaats;                   Annendaal/Echterheide , gemeente Echt –Susteren, west van de Echterheide /Annendaal, bij Haarenderweg.                                         

Vertrek;                            Eindhoven ( code vliegbasis B78 )  

Doel;                                  brug aanvallen  bij Hilfarth /Duitsland 

Crashoorzaak;                 1. Hij werd door FLAK beschoten boven Wassenberg.

                                           2.Hij  is neergestort in het gehucht  de Varsch.  

Crew;                                 1 persoon KIA, begraven op de  Militaire Oorlogsbegraafplaats in  Mook.

 

                                            Robert John Reilly;

                                            rang flying officer,  leeftijd 23 jaar, Royal Canadian Air Force,

                                            Nationaliteit Canadian,  Hij was pilot tijdens de vlucht.